Faceți căutări pe acest blog

joi, 14 iunie 2012

Astrid Grafin von Hardenberg 2

Trandafirul superb creat de Tantau de care vorbeste toata lumea , aproape ca a depasit-o si pe Augusta Luise in celebritate . Este foarte adevarat ca e un trandafir cu flori frumoase dar lucrurile sant mai complicate cu el .

  Photobucket



In primul rand vreau sa
vorbesc putin despre numele lui si apoi voi spune cate ceva despre trandafirul meu .

 Doamna Astrid Grafin von Hardenberg este nascuta in 1925 in Germania si face parte din nobilimea saxona . In afara faptului ca a lucrat pana in 1990 la Comisia Europeana nu se cunosc prea multe lucruri . Dupa reunificarea Germaniei primeste proprietatea familiei din Neuhardemberg care fusese confiscata de conducerea comunista din fosta R.D.G. si o vinde unui consortiu bancar german care o renoveaza . Si cam atat .

 In anul 2001 firma Tantau ii dedica si boteaza trandafirul in cauza cu numele dumneaei . Un gest frumos dar motivele sant necunoscute , nu este vorba despre o personalitate remarcabila nici pe plan european si nici mentionari speciale in Germania nu prea sant despre ea .

 Dar ... ca aici intervine un dar ...

 Familia von Hardenberg , o familie evident veche ce a dat politicieni si printi germani este in principal celebra prin tatal lui Astrid , Carl-Hans Graf von Hardenberg . Nobil si ofiter ranit in primul razboi mondial acesta a fost maior in rezerva in perioada celui de-al doilea razboi mondial . Domnul Carl-Hans o ducea linistit si bine pe perioada regimului nazist ca de altfel majoritatea nobilimii germane . Cu toate acestea el este cel care a pus la dispozitia unui grup de ofiteri si politicieni germani castelul familiei din Neuhardenberg . In acest loc s-a discutat si a fost planuita cea mai elaborata tentativa de asasinat a lui Hitler . Este vorba despre celebra actiune Valkyrie din 20 iulie 1944 in care rolul principal l-a jucat colonelul Claus von Stauffenberg .

 Daca nu ati vazut filmul Valkyrie cu Tom Cruise vi-l recomand pentru ca respecta foarte bine realitatea , are o valoare documentara inconstestabila .

 Majoritatea ofiterilor implicati in tentativa de asasinat , actiunea avand un caracter mult mai amplu si implicand si mobilizarea unor trupe in incercarea de a controla Berlinul , au fost acuzati de tradare si executati rapid , inclusiv Claus von Stauffenberg , creierul si actorul principal al acestei tentative fabuloase !

 Claus-Hans von Hardenberg este arestat imediat , acuzat de tradare , condamnat la moarte si inchis provizoriu intr-un lagar de concentrare . Castelul din Neuhardenberg este confiscat . Este eliberat de trupele aliate cand il despartea numai o zi de executie .

 Cam aceasta este istoria lui . Indiferent de motivatiile celor ce au luat parte atunci la acea actiune , unii ii acuza ca in primii ani erau fani infocati ai regimului nazist iar cand situatia militara s-a inrautatit au incercat o lovitura pentru a-si conserva privilagiile nobiliare si financiare , indiferent care a fost adevarul lor , realitatea este una singura : au riscat enorm dar au incercat sa-l asasineze pe Hitler . Nu era prima tentativa dar a fost cea mai bine planuita si executata . Numai un noroc fantastic l-a salvat atunci pe Hitler . Acesti oameni sant astazi respectati si sant asociati rezistentei germane din al doilea razboi mondial .

 Asadar , sa nu fie oare nici o legatura intre istoria si riscul enorm asumat de Carl-Hans von Hardenberg si numirea acestui trandafir Astrid Grafin von Hardenberg ? Putin probabil spun eu . Mai ales ca Tantau are o anumita perioada , sa zicem 1939-1945 de care nu prea vrea sa vorbeasca .Candva si undeva pe internetul asta mare se discuta de anumite soiuri create in acea perioada si care au purtat nume rusinoase astazi ( unii spun chiar de "Adolf Hitler" ) . Un fel de servilism dus mult prea departe . Sa nu exageram cu viata grea a firmelor germane in acea perioada , sa fim seriosi , multe au dus-o chiar bine ! Tot pe acolo se discuta si de anuarele germane modificate in perioada postbelica , de emailuri fara raspuns trimise firmei Tantau , de soiuri astazi cu denumiri schimbate sau chiar disparute . Se spun multe ... important este cine le spune , cand repectivii sant chiar informati atunci merita citit cu atentie . Desi acolo unde am gasit eu aceste lucruri discutiile se opresc brusc .

 Si astazi , dupa aproape 70 de ani de atunci , firme cu greutate mare gen BMW sau Ikea mai recent trebuie sa dea anumite explicatii si compensatii pentru perioada '40-'45 .

 Sigur , in cazul de fata ar fi doar o compensare morala si nimic mai mult , cred eu . Putin probabil ca acest botez sa fie facut de Tantau , din 1985 afacerea este exclusiv detinuta si condusa de Hans Jurgen Evers , fiul lui Hein Evers ( cel mai bun colaborator al lui Mathias Tantau ) . Sa fi stiut ceva acesta , s-ai fi spus ceva Hein ? Cine stie ... Poate n-a fost nimic altceva decat un respect particular fata de Astrid Grafin von Hardenberg iar restul sant simple coincidente si speculatii . S-o lasam asa !

Sau nu !


 Gata cu istoria revin la trandafir !

 Florile superbe , rezista acceptabil in soare puternic , nu ca altii de acesta culoare dar acceptabil . Parfum deosebit , culoare placuta , nu nemaivazuta si nemaiintalnita dar placuta . La temperaturi ridicate rosul predomina , nuanta inchisa se dilueaza .


Aici niste flori de canicula :

   Photobucket



Rezistenta la ger : CATASTROFA . Presupuneam ca un " modern shrub " ar trebui sa fie mai rezistent comparativ cu un teahibrid . Realitatea in cazul acestui soi este mai rea ! Iarna acesta foarte dura l-a distrus aproape total , si crescuse destul de inalt , cam pe la 150 cm . A trebuit taiat pana jos . A degerat si acum doua ierni cand nu au fost temperaturi atat de scazute , e drept ca mai putin dar tot a degerat pe lastarii superiori .



  Photobucket


Creste groaznic , niste lastari lungi , aproape verticali , rigizi si slab imbracati cu niste inflorescente chelioase . Nu ramifica nici macar ca un teahibrid , cu parere de rau dar un teahibrid de 3 ani ii este net superior lui Astrid G.V.H. Lastarirea este deosebit de rara , creste greu , pare tot timpul chinuit . Este un trandafir bizar rau de tot , seamana , cel putin teoretic , cu o hibridare floribunda-hibrid perpetual sau th-hibrid perpetual . Cateodata  cand ma gandesc ca are 3 ani am impresia ca arata sinistru !

  Photobucket

Un arbustiv modern cu origine dubioasa , comercializat strict , dar strict pe baza unor pozici  cu flori frumoase . Un exemplu clar de " asa nu " in lumea arbustivilor moderni . Spun asta pentru ca puteau sa scoata un teahibrid clasic si nu se mai chinuiau cu un modern shrub , ce sens are sa induci impresia ca ai un soi care ar trebui sa arate altfel iar el pare un teahibrid in suferinta ?  Abia acum am inteles de ce nu exista fotografii cu exemplare mari  . As fi vrut sa citesc si opiniile unor pasionati care il detin de mai multi ani dar din pacate nu am gasit opinii pertinente ci doar obisnuitele dulcegarii . Totusi , este pe piata din 2001 , sant 11 ani de atunci iar informatiile despre trandafiri cu mai mult de 3 ani intazie sa apara . Evident , informatiile trebuie probate cu fotografii ,  de vorbe sant satul ...



Photobucket

  Photobucket

Cu toate astea nu cred ca renunt la el , sant aproape sigur ca trebuie sa-l protejez . Mai incerc un an - doi . Daca nici asa nu rezista atunci la revedere Astrid !

M-am hotarat sa-l mut in alt loc , va fi mai putin expus soarelui dar lumina va fi suficienta iar locul este mai putin expus iarna . La cat de tamaie e probabil la primavara iar o iau de la zero , sant sigur ca va binevoi sa moara pana la nivelul solului .

18 comentarii:

Gabi 14 iunie 2012, 07:43  

Ai perfecta dreptate in ceea ce spui despre el. La fel se comporta si la mine, poate chiar mai rau .Iarna a trecut-o greu, a trebuit taiat de jos si pana in prezent are doar o ramura , ca un bat vertical.La mine se dezvolta char ff incet. Poate ca nu-o palce ceva .E in al treilea an.Anul trecut a facut cateva flori, dar nu spectaculos

Antal B 14 iunie 2012, 08:54  

Nu stiu in ce zona a tarii locuiesti dar pana si la mine , intr-o zona relativ calda , cu ierni acceptabile ( excludem iarna trecuta pe care vreau sa o cred atipica ) acest trandafir sufera de frig .

In Germania , cam toti se plang ca iarna este distrus . Si am gasit relatari de prin 2005-2006 .

Probabil singura sansa sa vedem acest trandafir mai mare ar fi prin Italia sau in zone mult mai calde . Asa ... pur teoretic pentru ca tare am impresia ca la noi nu rezista .

Mie mi se pare un trandafir cu crestere chinuita , se dezvolta greu si ciudat pentru ca asta este baza lui genetica , nu gresim noi cu nimic .

Dar va avea in continuare un anumit succes , exista o armata de " iubareti " de trandafiri , oameni care nu dau doi bani pe faptul ca trebuie sa-l taie pana la sol primavara , ca practic au un trandafir fara forma si care apreciaza un trandafir numai pentru flori . Astia reprezinta baza de cumparatori , le plimbi pe la nas o poza si ei baga mana in portofel instantaneu .
Un fel de " tineti aproape ca nici nu stiti ce pierdeti ! "
O Elodia a modern shrubilor .

David Octavian 14 iunie 2012, 14:46  

Poae ca,in ansamblu,nu este un trandafir extraordinar.Insa culoarea este superba.Poate ca ar trebui protejat iarna,ca sa il poti vedea in toata spendoarea.

Antal B 14 iunie 2012, 15:32  

Poate .

Pentru mine un trandafir de gradina trebuie sa arate bine ca ansamblu , o floare frumoasa trebuie sa stea pe o planta armonios dezvoltata .

Daca un trandafir trebuie taiat primavara pana la nivelul solului in fiecare an si in plus mai si creste slab si ramifica rar atunci inseamna ca are probleme grave .

Daca urasc ceva la ingrijirea trandafirilor atunci metoda asta cu taierea pana la sol a teahibrizilor este prima pe lista . Ce poate fi frumos la niste prajini cu flori in varf ? Poate merge un an , doi , te bucuri de flori in prima faza dar apoi ? Zeci de ani sa te uiti la niste prajini cu cateva flori in varf ?

Culoarea nu este unica , exista si alti trandafiri din categoria asta care ii sant net superiori . Chestiune de preferinte . Floarea nu este nici macar mare , este o floare de dimensiuni medii , poate un 6-7 cm in diametru si asta primavara la primele flori , florile de vara sant mult mai mici .

Am si scris ca voi incerca o protectie de iarna desi cat de stupid poate sa fie cand ai un arbust tepos inalt de 150 cm si poate si mai mult , plasat foarte aproape de alti trandafiri , unii cu mult mai mari , iar tu in fiecare iarna te chinui sa-l invelesti cu ceva ca sa-l tii in viata . Mie nu mi se pare ceva normal , este fortat . Una este sa protejezi cateva bete daca ai un trandafir mic si alta este sa protejezi un arbust mare .

Totusi o sa incerc sa vad ce pot sa fac la iarna .

cristina,  14 iunie 2012, 21:31  

Ei, surpriza, la mine arata anul acesta absolut superb!
I-am mai facut poze, dar cred ca maine ii fac din nou si umplu HMF-ul cu ele. :)) Merita!

Antal B 14 iunie 2012, 21:47  

Si la mine anul trecut arata superb in anul doi , puteam sa jur ca va ajunge un trandafir grozav . Ramane sa vedem cum va suporta iernile , ca acolo e marea lui problema .

Posteaza te rog fotografiile ca sa vad si eu superbitatea aia absoluta .

Acum am vazut poza ... :)) tu faci glume cand spui ca e absolut superb , asa-i ? Sant sigur ca ai glumit ! La 2 ani arata ca un pui de Falstaff de 2-3 luni :))

cristina,  14 iunie 2012, 21:57  

Florile de Falstaff fusera si se dusera, ba nu le convine ploaia, ba soarele. Am prins si eu 1 -2 zile in care sa arate cat de cat bine ca sa-i fac o poza, sa am cu ce defila. :)) In timp ce Astrid are si acum o multime de flori.
Gata, maine dimineata fac sedinta foto cu ea.
Deocamdata, mie imi place mai mult Astrid decat Falstaff. E mai mica, dar mai frumoasa.

Antal B 14 iunie 2012, 22:33  

Asa este , florile lui Falstaff nu rezista prea bine la soare . Dar uite , la mine valul intai de inflorire a fost in mai , trandafirii mei au terminat deja si se pregatesc de urmatorul , Munstead Wood formeaza deja alti boboci . Eu l-am avut pe Falstaff plin de flori foarte mari si care au tinut mult pentru ca perioada de inflorire a coincis cu temperaturi nu prea ridicate si cu cer putin insorit . Combinat si cu talia lui mare nici nu exista comparatie cu Astrid .

Florile lui Astrid sant mai frumoase , nuanta este mai inchisa insa eu ma refeream la habitus , acolo este problema .

Nu creste cum trebuie , eu o compar tot timpul cu englezestii pentru ca si ei sant tot arbustivi moderni . Sau cu Herkules de la Kordes care ii este superior la habitus , este departe fata de Astrid .

Astrid e un trandafir frumos , are potential , asta este si motivul pentru care nu am scos-o pana acum si am si spus ca inca o mai tin .

Cred ca o sa o mut intr-o zona cat mai protejata , mai incerc si asa ceva .

Eu vreau sa prezint cat mai onest cu putinta soiurile , nu bat campii aiurea sustinand ca toti trandafirii sant superbi pentru ca ii am eu sau pentru ca majoritatea se extaziaza cand vad o floricica fotografiata bine . In fond prezint din experienta mea cu ei in conditiile gradinii mele , sant doar niste observatii personale care pot fi , sau nu , folositoare cuiva .

De asta am vorbit mai sus de Falstaff , experienta ta nefericita cu el nu a coincis cu experienta mea , eu am fost impresionat de Falstaff . Se vede si din fotografii cum a aratat . Ca si la Astrid unde se vede tot din fotografii cum arata . Si arata cam ca la tine .

O florbunda obisnuita ii da clasa chiar si la habitus .

Gabi 14 iunie 2012, 22:51  

Eu sunt ceva mai la nord , (Mures ) si la noi e mai racoare decat la tine .

Antal B 14 iunie 2012, 22:57  

E dificil acolo cu soiurile sensibile la frig . Avantajos pentru trandafirii cu nuante inchise , de fapt cred ca pentru majoritatea , toti ar trebui sa aiba culorile mai intense .

Ioana Hotea 15 ianuarie 2015, 10:40  

Buna! Cum s-a descurcat Astrid in ultimii 2 ani? Isi dezvolta o tufa acceptabila pana la urma?
Multumesc!

Antal B 15 ianuarie 2015, 11:27  

Buna , Ioana !

Astrid a fost mutata acum 2 ani . Nici acum nu arata bine , a ramas acelasi trandafir rigid , un fel de teahibrid dar putin mai rarefiat . Infloreste bine , remonteaza bine , florile sant frumusele , parfumate dar forma generala a plantei ma dezamageste ...

Daca ar fi fost vanduta clar drept teahibrid nu erau probleme , era oarecum de inteles de ce arata asa dar denumirea oficiala drept ,, shrub " induce in eroare . Probabil ca originea lui este mixta , teahibrid cu ceva , dar dupa habitus trebuia prezentata ca TH si atunci stiai la ce sa te astepti .

Acum sta intr-o zona mai putin expusa la soare , este putin mai bine pentru flori dar creste greu .

Il consider un trandafir dificil , ramane sa vad cum se va dezvolta intr-un numar mai mare de ani .

Ioana Hotea 15 ianuarie 2015, 13:06  

Multumesc de completare! Sa ma astept macar sa arate ca Augusta Luise la habisus?
Eu l-am comandat in toamna dar am ezitat sa il plantez tocmai din cauza tufei, asa ca l-am facut cadou. Acu ma gandesc sa il iau din nou, florile sunt foarte frumoase, ma gandesc ca nu sunt asa doar din editare :), si sa il pun la teahibrizi. S-ar integra?

Antal B 15 ianuarie 2015, 14:22  

Augusta Luise este mult mai bogat ramificata , la ea e invers , nu arata chiar a teahibrid ci pare un mic " shrub " ! :)

Astrid este mai mare dar mai rarefiat . Cred ca ar merge chiar in combinatie cu Augusta Luise si cu mai multi teahibrizi de tipul acesteia , dupa parerea mea Astrid este un trandafir de accent , merita plantat singular ( ma refer la culoare in contrast cu altii ) .

Florile sant deosebit de frumoase , nu sant mari dar sant ca in fotografii , de fapt asta a fost momeala pentru toata lumea , de aia l-am luat si eu . Problema ar fi ca se cam prajesc la soare si arata aiurea , vara este un mic dezastru , nici nu apuca bine sa se deschida florile si deja petalele exterioare sant arse . Dar pentru cele cateva zile cand arata si el bine , primavara si toamna , merita din plin !

Mai bine il faceau de la inceput din plastic si stiam o chestie ! :))

Ioana Hotea 15 ianuarie 2015, 14:58  

Ee, poate ii dau o sansa printre teahibrizi..
Multumesc!

Ioana Hotea 15 ianuarie 2015, 15:12  

Off topic.. (nu un comentariu ci o intrebare)
In legatura cu teahibrizii, am inteles ca nu sunteti un asa mare fan :) , dar ca pe cei pe care ii aveti ii taiati mai putin decat cere "traditia", aceasta ajutand la formarea unei tufe mai scunde si mai ramificate. E adevarat, ajuta? Ati obtinut o forma mai naturala in felul acesta? Poate postati un articol separat despre teahibrizi ca trandafiri de gradina, consideratii de forma, se gasesc foarte putine materiale concludente pe net despre habitusul lor, doar floarea si atat. Imi cer scuze de "indrazneala", dar, daca ajuta cu ceva, postarile dumneavoastra sunt cele mai obiective pe care le-am gasit.
O zi frumoasa,
Ioana Hotea

Antal B 15 ianuarie 2015, 15:41  

Nu am multi teahibrizi , de fapt mai am doi , pe Augusta Luise am reusit s-o omor cu succes .

In ultima vreme am inceput sa-mi cam schimb parerea despre teahibrizi , de fapt mie nu imi plac cei clasici , cei cu florile mari si bobocii alungiti si spiralati . Incep sa cred ca de fapt habar nu avem cum ar arata de fapt un teahibrid din simplul motiv ca toti sant macelariti sistematic in fiecare primavara sau toamna .

Pe cei doi pe care ii mai am o sa incerc sa-i las taiati cat mai putin , cine stie ce surprize vor produce . De exemplu Barcarolle ajunge la 2 metri inaltime , la mine a atins inaltimea asta . Problema este ca lasati netaiati unii dintre teahibrizii inalti cum este Barcarolle ajung sa faca florile foarte sus , practic te intrebi de ce il mai ai daca tot nu ii mai vezi florile ...
Am insa o banuiala ca nu va sta ca o matura de 2 metri inaltime cu florile acolo , s-ar putea ca dupa atingerea acestei inaltimi sa inceapa si o ramificare laterala .
Si eu am tot cautat fotografii cu teahibrizi netaiati dar nu am gasit .
M-am gandit si eu la o astfel de abordare , probabil voi posta un astfel de habitus .

Ioana Hotea 15 ianuarie 2015, 16:05  

Aceasta este si intentia mea, in legatura cu taiatul. Sa vedem ce iese :)

Trimiteți un comentariu

Despre mine

Gradinar amator , pasionat de trandafiri . Contact : rosaddict@gmail.com

  © Free Blogger Templates Photoblog III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP