Faceți căutări pe acest blog

luni, 30 mai 2011

Friesia 1

Photobucket

O floribunda mai veche creata de Kordes in 1973 . Genul tipic de trandafir care este galben . Sta cuminte la locul ei si e galbena .  Am luat-o acum cativa ani in perioada cand achizitionam trandafirii dupa cat de stridente erau pozele de prezentare , habar nu aveam ca se mai clasifica si altfel in afara de culoare si inaltime . Florile sant mari pentru o floribunda , nu deosebit de aratoase la forma dar foarte galbene , cateodata , mai ales cand sant in plin soare sant exagerat de galbene . Destul de ciudat dar anul acesta a inflorit ca o grandiflora , cu cate un boboc pe lastar . Nu dureaza foarte mult , se scutura destul de repede . Sant parfumate , nu stiu cum sa descriu parfumul , mie nu-mi place , miroase putin dulceag , miros " de trandafir " si atat .

Photobucket


Exemplarul pe care il am de cativa ani este acum destul de mic si asta pentru ca l-am mutat in fiecare an . Acum sper sa-l las sa prinda radacini si sa creasca mai marisor in locul lui mai ales ca are nobila misiune de a asigura imaginea de ansamblu pentru Munstead Wood , e un fel de paj la curtea imperiala .

Referitor la sanatate nu stiu ce sa spun , a fost unul dintre cei afectati de fainare dar tinand cont ca a fost mutat atat de des nu cred ca pot aprecia cum trebuie acest aspect .

In concluzie un trandafir modest dar corect , un fel de fata batrana muncitoare , cam stridenta dar e de treaba .

Photobucket

Habitusul destul de vertical dar foarte bine imbracata in frunzis :

Photobucket

Pentru final am un versus . Stateam si ma uitam la Friesia si aveam impresia ca este foarte asemanatoare cu alt trandafir dar nu-mi dadeam seama despre ce era vorba . Pana la urma mi-a picat fisa : seamana foarte bine cu Westerland . De fapt Friesia este un fel de sora mai mica a lui Westerland . Acesta a fost creat in 1969 iar Friesia in 1973 . Amandoi au un parinte comun , este vorba despre Friedrich Worlein . Prin acesta amandoi au de 2 ori in ascendenta Rosa rubiginosa . Nu stiu de ce cei de la Kordes au abandonat hibridarea pe linia aceasta , pacat ca au oprit-o la acest nivel , ma refer la Friesia . Strict personal consider ca un urias de talia lui Westerland cu florile galbene de la Friesia ar fi avut un impact considerabil pe piata mondiala , probabil l-ar fi depasit lejer pe Westerland iar aceste flori galbene destul de mari ar fi stat mult mai bine pe un trandafir inalt de 2-3 metri .

Ia sa va vad , care este Friesia si care este Westerland ? :

Photobucket

 Asa-i ca nu-ti dai seama ?   Westerland in stanga iar Friesia in dreapta . Sant aproape identice .

7 comentarii:

corina 30 mai 2011, 22:19  

Au aceeiasi asemanare si la spini?
Interesanta concluzie, nu m-am gandit la ei asa, cu cine seamana. Tu mereu ajungi la concluzii bizare. Adica adevarate, dar mergi pe drumuri interesante.
Eu oricum nu am o pasiune pentru galbeni, iar un W galben nu mi-ar place, imi place asa portocaliu. Iar Friesia nu are transparenta aia de petale.

Antal B 30 mai 2011, 23:00  

Am spus ca ar fi fost bine sa obtina un trandafir de talie uriasa cum este Westerland cu florile galbene de la Friesia . Din diferite motive trandafirii galbeni si mai ales cei atat de galbeni ca Friesia au un succes comercial garantat , vezi de cata vreme este pe piata si cum continua sa se vanda foarte bine . Marele avantaj al "tipului" Westerland este versatilitatea , mai rar gasesti un trandafir care sa fie bun si pentru peisaj ( folosit ca arbustiv de talie foarte mare ) , bun si ca urcator rezonabil pentru majoritatea gradinilor ( stiu ca la tine nu merge decat ca arbustiv dar la mine ca si in celelalte zone calde din tara poate fi folosit fara rezerve ca urcator ) si sa mai poata fi numit si vandut drept floribunda .
Ca dovada ca le-a picat si lor fisa dupa 34 de ani cand din Westerland l-au obtinut pe Aloha ( Hawaii ) care este si nu este un succes ...
Gandeste-te doar la cate vagoane de Golden Showers si alti galbeni ca el s-au vandut pana acum si cam cate Fiesii cu talie de W. s-ar fi vandut in conditiile in care ar fi aratat cu totul altfel comparativ cu un climber clasic .

oanaibris 31 mai 2011, 00:16  

Eu iubesc trandafirii galbeni. Iar acesta intruneste conditiile mele: galben intens in contrast cu frunzisul verde inchis. Si fiind si o floribunda...eu sint total multumita.

corina 31 mai 2011, 00:17  

Da, ai dreptate. Mie nu-mi prea plac galbenii de genul asta, galben si atat. Iar pe GS il detest, are doar vantajul ca-i galben. Are o floare urata, e frumoasa ca boboc, dar cand se deschide e dezlanata si platareata, nici cal nici magar, floare insipida si se si decoloreaza. Petalele cad repede, are lastari vigurosi care lemnifica imediat, ce mai, nu e o reusita, dupa mine.

DANI 4 iunie 2011, 18:31  

Buna, Antal ! Am gasit si eu frumosii tai trandafiri.
Si imi dau seama, ca tu mi-ai scris comentariul despre Friesia. Ai avut perfecta dreptate, nu e Friesia, e Frenesie, am cautat comanda din anul respectiv, ca ceva nu mi se parea in ordine si am corectat si in post... Multumesc, de observatie !

Antal B 4 iunie 2011, 19:33  

Bine ai venit , Dani si felicitari pentru blog !
Imi pare rau dar este o confuzie , eu nu am postat nici un comentariu .

DANI 4 iunie 2011, 21:01  

Dupa ce am citit la tine de Friesia, am fost sigura, ca tu ai scris. Era fara nume comentariul. Scuze, de incurcatura !

Trimiteți un comentariu

Despre mine

Gradinar amator , pasionat de trandafiri . Contact : rosaddict@gmail.com

  © Free Blogger Templates Photoblog III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP